مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آموزش پرورش جوجه گوشتی بدون استفاده از آنتی بیوتیک

امروزه رشد جوجه گوشتی فارغ از استفاده از آنتی بیوتیک مقرون به صرفه نیست .صنعتی شدن رویش طیور هرچند راهکارهایی از قبیل ریشه کنی بیماری ها ، امنیت زیستی و واکسیناسیون را در جهت در دست گرفتن و پیشگیری بیماری ها بکار برده می‌باشد ولی با محصور کردن پرندگان در یک مکان خطر انتقال بیماری ها را افزایش داده می باشد .آنتی بیوتیک ها نیز سهم مهمی در برنامه های پیشگیری دارا هستند . 
با
دقت به در معرض قرار گرفتن طیوران به عامل ها عفونی مهلک آیا می توان سوای استعمال از آنتی بیوتیک کماکان یک منبع پروتئینی ارزان قیمت داشته باشیم؟ ابزارهای متفاوتی که بتواند به کارگیری از آنتی بیوتیک را کاهش دهد در دست آنالیز میباشد اما هنوز به مرحله تجاری نرسیده است .
مقاومت آنتی بیوتیکی قضیه دورازشوخی دیگری میباشد که با محدود کردن و به کارگیری خوب تر از آنتی بیوتیک ها و تدبیر از فارماکوکنتیک داروها رفع خواهد شد .

مقدمه:
از سال ها قبلی صنعت طیور نقش مهمی در تامین نیازهای تغذیه ای آدم داشته است .سال ها قبل ایجاد جوجه ۲۵/۲ کیلو گرم ۹۰ روز بازه می برد، درحالیکه از سال ۱۹۹۹ این زمان به ۴۱ روز کاهش یافته میباشد .این تغییرات مستلزم اصلاح ژنتیک ، تغذیه بهتر و شیوه های مدیریتی در دست گرفتن بیماری ها می باشد .
صنعتی شدن رویش طیور ، پرورش مطلوب ، کاهش ضریب تبدیل غذایی و کاهش فضای رویش را به دنبال داشته هست ولی همین مسئله می تواند منجر انتقال پر سرعت بیماری ها گردد .با اعتنا به این قضیه و این که بسیاری از کارداران عفونی در حوزه‌ اندمیک هستند، پیشگیری به خصوص درسنین زیر تر الزامی هست .
ضد کوکسیدیوزها که به جیره طیور طولانی تر می شود در جلوگیری از کوکسیدیوز موءثر می‌باشد .همچنین جهت پیشگیری از سایر عامل ها عفونی نظیر انتریت نکروتیک ار آنتی بیوتیک استعمال می شود .در آزمایشی جوجه ها ی گوشتی سه روزه برعلیه کوکسیدیوز واکسینه شدند و در طول دوره پرورش با یک جیره بدون دارو تغذیه شدند .در جوجه هایی که دارو دریافت نکرده بودند در ۱۰ روزگی مرگ و میر به علت انتریت نکروتیک ارتقاء یافت .با تجویز پنی سیلین مرگ و میر کاهش یافت .در کل اندازه مرگ و میر۸/۱۱ درصد بود در حالیکه در یک عصر ی ۶ هفته ای انتظار ۵/۱-۲ درصد تلفات را داریم .بدین ترتیب با ارتقاء موردها انتریت نکروتیک استفاده از آنتی بیوتیک های باطن آب ضرورت می یابد .
استفاده از آنتی بیوتیک جهت پیشگیری دوز درمانی داروها را ارتقاء می دهد به این ترتیب در هنگام بیماری استفاده از دوزهای بالای آنتی بیوتیک سبب به کاهش کیفیت گوشت و ضررهای اقتصادی می شود .


منش
های کاهش بیماری در پرندگان: الف)
ریشه کنی: بیماری هایی که انتقال عمودی دارند می بایست ریشه کنی شوند .در هم اکنون حاضر برنامه ریشه کنی برای سالمونلا گالیناروم(s .gallinarum)، پلوروم(s .pullorum)، مایکوپلاسما گالیسپتیکوم (m .gallisepticum)و سینوویه(m .synovia) و ملاگریدیس (m .meleagridis) در حیث گرفته گردیده می‌باشد .M .synovia بندرت در گله های تخم گذار مطرح است .گله هایی که از نظر این جور سالمونلاها مثبت می باشند باید حذف شوند و چون این برنامه از سال ۱۹۹۷ اجرا می شود هیچ مورد انسانی ناشی از آلودگی تخم مرغ به سالمونلا انتریت وجود ندارد .
ب)
پیشگیری: خط مش های مختلفی برای پیشگیری از بیماری ها و جود دارد از گزاره کاهش بار میکروبی محیط پرورش .برای این خواسته از سیستم all in_all out به کار گیری می کنند .یعنی پرندگان همسن در یک مکان حفظ می شوند و در یک مقطع نیز برای کشتار از سالن بیرون می شوند .سپس از خالی شدن تالار وسایل شسته و ضدعفونی می شوند .بده بستان آبخوری و دانخوری ها ، امنیت زیستی(بیوسکوریتی) و مکانیزه کردن سیستم های تهویه و بستر مطلوب می تواند در کاهش بار میکروبی سالن اثرگذار باشد .
ج) ماشین جوجه کشی
واکسیناسیون: آنتی بادی های مادری صرفا تا ۲ هفته می تواند جوجه ها را در مقابل بیماری ها مراقبت نماید . بیماری های ویروسی با واکسیناسیون قابل پیشگیری می‌باشد .به عنوان مثال جوجه های تخم گذار در هچری در مقابل برند واکسینه می شوند .همینطور برعلیه کوکسیدوز واکسن وجود داراست که ایمنی بالایی تولید می نماید .با این اکنون در بعضا بیماری ها مانند برونشیت به استدلال پدیده نوترکیبی و ساخت سروتیپ های تازه ، واکسن منش موثری در جهت پیشگیری از بیماری نمی باشد و واکسن صرفا می تواند از تلفات بالا خودداری نماید .
د)
آنتی بیوتیک: آنتی بیوتیک در صنعت طیوربیشتر جهت پیشگیری به کارگیری می شود .اکثری از جوجه ها در ۱۸ روزگی جنینی یک دوز آنتی بیوتیک تزریقی مان ceftiofur و جنتامایسین اخذ می نمایند .دلیل اساسی عفونت بند ناف رطوبت در طی ساعت های ائلیه پس از هچ می باشد .وقتی که بند ناف بدرستی بسته نشود و بدنبال آن با یک مرحله آلوده در تمکاس قرار گیرد عفونت بند ناف شکل می گیرد . بدین ترتیب جوجه های یکروزه جهت پرهیز از عفونت بند ناف یک دوز آنتی بیوتیک اخذ می کنند .
در طی عصر پرورش ضدکوکسیدیوز به جیره بیشتر می شود که علاوه بر پیشگیری از کوکسیدیوز مشوق رشد نیز می باشد .آنتی بیوتیک virginamycin هم مشوق پرورش می باشد که در بعضا مرغداری ها به کار گیری می شود .جهت جلوگیری از انتریت نکروتیک نیز از آنتی بیوتیک به کارگیری می شود .
وقتی که در سالن شروع بیماری را با علایم گوارشی و تنفسی می بینیم فارغ از اعتنا به ادله از آنتی بیوتیک از روش آب یا این که طعام به کار گیری می کنیم .از طرفی دوز دارویی بر حسب آب مصرفی و یا خوراک روزمره کل گله محاسبه می شود، بدین ترتیب کل گله آنتی بیوتیک دریافت می کنند .در سیتم های ریلی و nipple به ندرت پس از معالجه شستشو صورت می گیرد در این فیس بعد از آن از زمان درمانی کمی آنتی بیوتیک از طرز آبخوری ها به جوجه ها می رسد .دوز مفید دارو توسط هر شرکت تععین می شود که برای وصال به معالجه بایستی یک سری روز درمان ادامه یابد .اما رسیدن به غلظت ممانعت کننده(MCI) در درمانها ی گروهی مانند دادن دارو با آب یا این که طعام ایراد می باشد .
از طرفی داده ها راجع به فارماکوکنتیک داروها قلیل است،اینکه با چه دوزی، چه موقع و تا چه هنگامی به دوز اثر گذار دارو در خون می رسیم هنوز مورد دعوا میباشد .برای
مثال آیا می بضاعت با دوز بالا ولی در یک زمان کوتاه به دوز مفید آنتی بیوتیک در خون برسیم؟ خط مش
های کاهش مصرف آنتی بیوتیک: ۱) یکی از منش های کاهش مصرف آنتی بیوتیک کاهش توشه میکروبی در محفظه پرورش می باشد .این عمل با مواد شیمیایی و پروبیوتیک ها صورت می گیرد .
در سالهای اخیر جهت کاهش باکتری های E .coli و سالمونلا در آب از مواد شیمیایی کاهش دهنده PH استعمال می کنند .متاسفانه این تولید ها گران قیمت و کوتاه اثر می باشند .
استعمال از حذف رقابتی یک شیوه جانبی جهت کاهش استفاده ار آنتی بیوتیک ها محسوب می شود .به کارگیری از میکروفیلر غیر بیماریزای دستگاه گوارش (پروبیوتیک) می تواند از نشر عوامل پاتوژن دوری کتد .
۲) رویه دیگر به کار گیری از واکسن داخل آب هست که بداخل آب اسپری می شود و با عوامل پاتوژن رقابت می نماید .
۳) منش دیگر که هنوز در درحال حاضر آنالیز است، مکمل های غذایی مثل آنزیم ها، اسیدهای ارگانیک و اولیگوساکاریدهای غیر قابل هضم می باشد .برای مثال اولیگوساکاریدهای خوراکی کبد را جهت ترشح پروتئین متصل به مانوز تحریک می کند که به کارداران پاتوژن متصل می شود و سیستم ایمنی را تحریک می کند .اولیگوساکاریدها می بایست در یک دوز مناسب و به چهره پیوسته در جیره وجود داشته باشند البته این برنامه هنوز مطمئن نمی‌باشد و هزینه های متعددی در بر داراست .
۴) روش دیگر، شناسایی نقاط بحرانی انتقال عامل ها بیماریزا می باشد .این عوامل می تواند از طریق کشتارگاه، هچری، انبار غلات و آب و غذا منتقل شود .به این ترتیب سلامت این محیط ها می تواند در کاهش توشه میکروبی و در سود کاهش به کار گیری از آنتی بیوتیک ها موءثر باشد .

نتیجه:
به کار گیری از آنتی بیوتیک می تواند سبب ساز مقاومت آنتی بیوتیکی در انسان ها نیز شود .هر چند انتقال مقاومت از باکتری های حیوانی به بشر ناچیز هست ولی نمی توانایی از این موضوع براحتی گذر کرد .به کار گیری از آنتی بیوتیک در بیماری های ویروسی نا به جا است براین اساس درصورتی که بتوان با امنیت زیستی از کمپله شدن عامل ها ویروسی دوری کرد، دیگر احتیاجی به استعمال از آنتی بیوتیک نخواهیم داشت .همینطور با تهیه پروفایل شیمیایی در آخر دوره پرورش می بضاعت و توان به کارداران خطر ساز محفظه پی برد و اقدامات مدیریتی و واکسیناسیون را بر اساس آن ها تنظیم کرد .این‌که از کدام سویه ی واکسن و در چه سنی واکسیناسیون صورت گیرد بر مبنا این برنامه ها تهیه می گردد .این برنامه خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهد و به صورت غیر مستقیم می تواند مصرف آنتی بیوتیک در صنعت طیور را کاهش دهد .بیوسکوریتی
یا امنیت زیستی حیاتی ترین عامل در کاهش پیدایش بیماری ها و در سود کاهش مصرف آنتی بیوتیک می باشد

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده