مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» ویتامین ها برای افزایش پاسخهای ایمنی در جوجه های گوشتی


ویتامینها ویتامینها به تیتر کوفاکتور زمینه نیاز برای فعالیتهای متابولیکی مربوط به پاسخهای ایمنی می باشد و بنابراین فقدان ویتامینها موجب ایراد در کار سیستم ایمنی طیور می شود . بطور کلی ارتقا مقادیر ویتامینها جیره غذایی طیور مقدار همت سیستم ایمنی را بهبود می بخشد . رتینول: ویتامین رتینول نقش عمده ای در مراقبت اندامهای لنفوئیدی و همینطور بافتهای اپتلیال داراست و موجب افزایش ایمنی هورمونی و سلولی در طیور می گردد . و یتامین A با مهیا کردن محیطی تندرست به محافظت از غشاهای موکوسی و منافذ طبیعی در برابر تهاجم پاتوژنها کمک می کند . ویتامین A باعث تمایز و گسترش لنفوسیتهای جور B می شود . افزایش غلظت ویتامین A در جیره سبب ساز تغییر و تحول در تظاهر گیرنده های اسید رتیونیک مو جود در لنفوسیتهای طیور می گردد . با ارتقا تراز ویتامین A مقدار عوامل سرکوب کننده ایمنی( هیدروکورتیزونها) کاهش می یابد . علاوه بر این نبود ویتامین A موجب کراتینه شدن سلولهای بازال( شالوده ای) غده بورس و نقص‌ در عملکرد لنفوسیتهای تی می شود . براین اساس کمبود ویتامین A از طرز کاهش تولید سلولهای لنفوسیت مدل BوT و ایراد در فاگوسیتوز و کاهش مقاومت به عفونتها منجر به عکلکرد زیر سیستم ایمنی می شود . در جیره های با فقدان ویتامین A ارتقا احتمال شیوع و توسعه بیماریهای مرتبط با ویروس نیوکاسل گزارش گردیده است .
احتیاجات ویتامین A در جهت به حداکثر رساندن کار سیستم ایمنی و به عنوان مثال افزایش وزن اندامهای لنفوئیدی خیلی عمده از احتیاجات همین ویتامین برای حصول به حداکثر وزن آخرین می باشد . ارتقاء اندازه ویتامین A از 12850 واحد در بین المللی به مقدار 42850 یا 740451 واحد در بین المللی سبب ساز به کاهش تلفات ناشی از ای کولای و CRD در جوجه ها شده و همینطور پاک سازی عامل ها بیماریزا در خون را بطور قابل اعتنا ارتقاء می دهد . بهر اکنون دستیابی به اثرات اثرگذار سطح های بالای ویتامین A وابسته به غلظت بقیه ویتامینهای محلول در چربی جیره غذایی می باشد . سطح ها بیش از مقدار ویتامین A در جذب ویتامینهای Dو E تداخل ساخت می نماید . در طی شیوع بیماری کوکسیدیوز ارتقا 60 واحد ویتامین A به ازای هر جوجه در روز، میزان تلفات را از صد در صد به صفر درصد تقلیل داده است . بهر اکنون در جیره های کاربردی جوجه های گوشتی و مرغان مامان برنا به ترتیب باید مقادیر 4000 تا 2000 IU/kg گنجانده شود . برای به دستکم رساندن آسیبهای ناشی از استرس و همچنین ممانعت از کاهش سعی ایمنی، تراز ویتامین A 10 برابر میزان معمول بایستی ارتقا یابد . ترکیب ویتامین A(14000IU/Kg) و روی(65mg/kg) منجر ارتقاء رشد و ایمنی سلولی و همورمونی در جوجه ها می شود . کوله کلسیفرول: گیرنده های ویتامین 1و 2 دی هیدروکسی D3 در مونوسیتهای پریفرال شناسایی شده میباشد . ویتامین D3 برای تمایز مونوسیتهای اولیه و مونوسیتها به ماکروفاژها و کار مناسب فاگوسیتوز و عمل سیتوتوکسیک سلولهای ماکروفاژ ضروری می باشد . در جیره های که فاقد مکملهای ویتامین D3 می باشد به اندازه قابل ملاحضه ای عملکرد سیستم ایمنی کاهش می یابد .

توکوفرول و سلنیوم با بروز عفونت و یا تزریق واکسن به ویژه در موقعیت استرس که آسیبهای ناشی از پراکسیدازها و سوپراکسیدها را به یار دارد، کار سیستم ایمنی تحریک می شود . در چنین مواقعی ویتامین E و سلنیوم جیره باعث بهبود سعی سیستم ایمنی می شود . ویتامین E ضمن یاری به ایجاد یکپارچگی بخشهای لیپوپروتئینی غشا سلولی منجر کاهش تعییرات اکسیداتیو و توسعه پاسخهای ایمنی سلولی می شود . ویتامین E همچنین از نحوه بهبود نشر و ارتقا لنفوسیتهای T سبب ارتقا ایمنی هورمونی می گردد . سلنیوم جانور در گلوتاتیون پراکسیداز به یاور ویتامین E به عنوان یک سیستم آنتی اکسیدانی منجر کاهش غلظت رادیکالهای آزاد در سلول می شود . ویتامین E و سلنیوم نقش مهمی را در ایجاد لنفوسیتهای بلاستوسیتها برعهده دارا‌هستند . نبود این مواد مغذی منجر کاهش کار فاگوسیتوزی ماکروفاژها می شود . علی رغم توصیه های NRC برای تامین اندازه 20mg/kg ویتامین E جیره، مقادیر 300mg/kg ویتامین E سبب ساز افزایش همت سیستم ایمنی و کاهش مرگ و میر ناشی از ابتلا به آلودگی های ای کولای و بیماریهای نیوکاسل و بیماری بورس عفونی و کوکسیدیوز می شود . افزودن مکملهای ویتامین E به میزان250mg/kg سبب ساز به خودداری از افت ساخت تخم در مرغان مامان ذیل وضعیت استرس گرمایی می شود . نفش موثر سطح ها بالای ویتامین E( بالاتر از 300mg/kg) در ارتقاء رویش لنفوسیتهای T به ثابت رسیده می باشد . در سطح های بالای ویتامین E مقدار غلظت پروستاگلندینهای اندامهای لنفوئیدی کاهش یافته و موجب توقف پاسخهای ایمنی سلولی گردیده و متعاقبا میزات ساخت آنتی بادی را بهبود بخشیده می‌باشد . در جیره های حاوی کامل کننده ویتامین E ( 200 mg در برابر 80mg) یا ادغام 300 mg ویتامین E و 1mg/kg سلنیوم افزایش یافته می‌باشد . اضافه کردن ویتامین E به اندازه 30/0 درصد جیره مرغان مامان یا تزریق 3-5/2 mg/egg به تخمهای بارور منجر به ارتقاء پاسخهای ایمنی جوجه می شود . مشابها ادغام ویتامین E در واکسن روغنی نیوکاسل و بورس عفونی سبب در دست گرفتن سریعتر و همینطور تیتر آنتی بادی بالاتر نسبت به جیره های شاهد شده است . اسید اسکوربیک: سنتز ویتامین C در جوجه های یکروزه و طیور بالغ پایین استرس به اندازه مطلوب انجام نمی پذیرد . ویتامین C سبب ساز ارتقاء پاسخهای هورمونی و سلولی و همینطور ارتقا مقاومت پرندگان نسبت به آلودگیهای ناشی از ای کولای و مایکروباکتریوم آویوم، نیوکاسل و بیماریهای عفونی بورس و برند می گردد . ویتامین C در ایفا نقش آنتی اکسیدانی خویش سبب استحکام غشاهای لکوسیتها می شود و همینطور وجود مقادیر مطلوب این ویتامین سبب ارتقا فعالیت فاگوسیتوزی نوتروفیلها می گردد . در وضعیت استرس گرمایی این ویتامین از شیوه تاثیر بر روی کاهش سنتز گلوکوکورتیکوئیدها سبب ساز تخفیف اثرات استرس می گردد . با افزودن یک درصد از ویتماین C کاهش سعی سیستم ایمنی ناشی از کوتیکواسترون و استرس گرمایی تقلیل می یابد . تفاوت در اثرات موءثر ناشی از اضافه کردن ویتامین C در جیره را می توانایی به ناپایداری این ویتامین در بعضی از وضعیت حفظ آن مربوط دانست . ویتامینهای ب کمپلکس: ویتامینهای تیم ب بعنوان کوفاکتور آنزیمی نقش مهمی را مسیرهای متابولیکی بر عهده دارند . از فی مابین ویتامینهای مجموعه ب، نقش ویتامین B6 در سیستم ایمنی به طور گسترده مطالعه گردیده است . ویتانین B6 در توسعه و محافظت بافتهای لنفوئیدی اثرگذار هست .
کمبود این ویتامین (95/0-48/1 mg/kg) جواب آنتی بادی را نسبت به آنتی ژن گلبولهای قرمز رنگ گوسفندی و تولید ایمنوگلوبینهای IgG وIgM کاهش می دهد . در موقعیت استرس گرمایی، افزودن ویتامی B2 و B6 و أB12 اثرات مثبتی را بر تلاش سیستم ایمنی جوجه های گوشتی دارااست . عنصرها معدنی: عناصرمعدنی نقش مهمی را در همت سیستم ایمنی از طریق تاثیر بر روی تهیه و تنظیم فشار اسمزی و به تیتر کوفاکتور و کاتالیزوز آنزیمی برعهده داراست و همینطور از طرز بهبود همت هورمونی اعمال سیستم ایمنی را تنظیم می کند . غلظت سدیم، کلر، روی، سلنیوم، منگنر، مس ، آهن و کبالت جیره پاسخهای ایمنی را ذیل تاثیر قرار می دهد . بطور کلی فرمهای معدنی این عناصر کمتر از فرمهای آلی جذب می شوند فلذا وقتی که عناصر معدنی در جیره به فرم کلیت باشد پاسخهای ایمنی عمده می باشد . سدیم و کلرید: سدیم و کلر به همراه پتاسیم نقش با اهمیت را در ثبات توازن اسمزی مایعات درون و بیرون سلولی بر عهده دارد . کمبود نمک جیره باعث کاهش سعی سیستم ایمنی می شود . بطوریکه در سطح ها 14/0 درصد سدیم و یا 21/0 کلر عنوان آنتی بادی افزایش می یابد . در جیره های دربردارنده مقادیر کمتر از 14/0 سدیم و 17/0 کلر پاسخهای هومورال کاهش می یابد . افزودن مقادیر مطلوب نمک عنوان آنتی بادی را بهبود می بخشد . راهکار افزودن کلر به عنوان یک تعییر دهنده ایمنی تحت حالت استرس گرمایی در موقعیت در دست گرفتن شده قابل توصیه می باشد . روی: نقش روی در ایمنی از شیوه ارتقاء تیموسیتها و تعداد سلولهای لنفوسیت تی و فعالیت سلولهای دفاعی و توتروفیلها و همینطور ساخت ماکروفاژها و آنتی بادی و ساخت اینترفرون و کاهش نفوذپذیری سلول در مقابل ویروس می باشد .روی همینطور برای بهبود کارایی تیمومیلین و انتشار لنفوسیتها و ایجاد متا آنزیمهایی مثل DNA و RNA پلی مرازها قضیه نیاز می باشد . کمبود روی جیره علاوه بر کاهش ساخت اینترلوکین –2 سبب حفاظت از یکپارچگی اندامهای لنفوئیدی و عملکرد سلولهای تی می گردد . کمبود روی در جیره مرغان مادر، عنوان آنتی بادی نسبت به آنتی ژن گلبولهای قرمز رنگ گوسفندی را در نسل بعدی حاصل کاهش می دهد . برعکس پس از اضافه کردن روی به جیره پاسخ به آنتی بادی در نسل بعد ارتقا می دهد . چند مطالعه محدود نشان اعطا کرد که با افزودن مقادیر بالاتر روی(220mg/kg) در جیره های مرغ مامان هیچ تاثیر مفهوم داری بر روی کارایی ایمنی سلولی و هورمونی وجود ندارد . تفاوت در گزارشات اینچنینی ممکن می باشد در نتیجه تفاوت در غلظت های به فعالیت رفته روی و یا اثر متقابل در بین سایر مواد مغذی جان دار در جیره های شالوده مسئله استعمال در آزمایشات تغذیه ای باشد . در جیره مرغ مامان اضافه کردن روی به فرم کلیت گردیده با میتیونین منجر بهبود تلاش سیستم ایمنی و ارتقاء عنوان آنتی بادی و ایمنی در نسل سپس و مقاومت بر در مقابل سالمونلا انترویتیدس و ای کولای خواهد گردید .
منگنز ماشین جوجه کشی
منگنز نقش مهمی در بسط و ترمیم و حفاظت از بافتهای اپیتیلیال داراست . آنزیم سوپراکسیدسموتاز متعلق به منگنز در میتوکندری موجب غیر فعال شدن رادیکالهای آزاد تولید گردیده در درون سلول می گردد . فرم آلی این مواد معدنی پاسخ آنتی بادی را نسبت به عفونتهای بیماری بورس، برونشیت عفونی و نیوکاسل در مرغان مامان ارتقا می دهد . مس: در طی فاز حاد سیستم ایمنی، سلولهای کبد ایجاد و ترشح پروتئین فاز حاد را برعهده دارا‌هستند که باعث ارتقا مقاومت جوجه بر در مقابل آلودگیهای عفونی می گردد . سروپلاسمین یکی از پروتئینهای اصلی از این گروه می باشد که به عنصر مس به تیتر کوفاکتور نیاز دارااست . سروپلاسمین از روش از بین بردن رادیکالهای آزاد تولید گردیده در فاگوسیتوز سبب حفاظت پرنده می شود . به این ترتیب در وضعیت ابتلا به آلودگیهای عفونی احتیاجات مس ارتقا می یابد . سوپراکسید دسموتاز وابسته به مس و روی واقع در سیتوزول منجر غیر فعال شدن رادیکالهای آزاد می شود . بطور کلی نیاز به مس در هنگام پیدایش عفونتها نسبت به موقعیت معمولی ارتقا می یابد . معمولا به منظور افزایش ایمنی و تندستی جوجه ها اضافه کردن سطوح 250-125mg مس را پیشنهاد می نمایند . فرم کلرید مس در مقایسه با سولفات مس نقش موثرتری را برای افزایش سالمی روده بر عهده داراست و به تیتر یک ماده میکروب کش بر علیه آلودگیهای ای کولای و سالمونلا تجویز می شود . مهیا کردن مس به فرم کلیت هم پا با اسیدهای آمینه تاثیرات مثبتی را در بر داراست . آهن: نقش آهن در ایمنی می تواند از نحوه کاهش ناگهانی در غلظت اهن در سرم در حین فاز اول عفونت ارزیابی شود . اضافه کردن آهن به جیره نشان داه می‌باشد که باعث ارتقاء عمل ضد باکتریایی ماکروفاژها در کبد و طحال جوجه های دچار می شود . اندازه سرزندگی در جوجه های آلوده و کثیف با سالمونلا گالیناریوم همپا با اضافه کردن 100 mg/kg آهن در جیره حاوی 200mg/kg آهن ارتقاء می یابد . کبالت: اثرات موثر کبالت بر روی سیستم ایمنی عمدتا مربوط به اثرات مثبت آن در سنتز پروتئین و همت اندامهای لنفوئیدی می باشد . افزودن کامل کننده 10/0 یا این که 5/0 mg/kg (وزن بدن) تلاش سیستم دفاعی صاحب خانه بر برعلیه عفونت یا واکسیناسیون بیماری نیوکاسل در جوجه های گوشتی را افزایش می دهد احتیاجات غذایی و حد مجاز مواد مغذی تاثیر گذار بر روی سیستم ایمنی طیور مواد مغذی NRC 1994 برای ارتقاء ایمنی مرحله سمیت انرژی(Kcal/kg) 3200 مقادیر بیش از حد انرژی مقدار مصرف غذا را کاهش می دهد .افزودن
چربی غیر اشباع مقدار ایمنیت را ارتقاء می دهد پروتئین(%) 23 سطح های بالای پروتئین اثر مثبت بر درمقابل آلودگی ای کولای دارد کاهش پروتین جیره سبب کاهش احتمال ابتلا به کوکسیدیوز می شو د
متیونین(%) 50/0 80/0-60/0 بیش از 1 آرژنین(%) 25/1 ----
بیش از50/2 ترئونین(%) 80/0 ---- بیش
از80/1 لیزین(%) 20/1 ---- بیش از 40/2 والین(%) 90/0 والین کمتر .
لوسین+ ایزولوسین/نسبت مناسب بیش از 80/1 ویتامین A(IU/kg) 1500 15000-8000 2 میلیون ویتامین D3(ICU/kg) 200 3500-2500 --- ویتامین E(mg/kg) 10 300-200 ----
ویتامین C(mg/kg) -- 400-200 --- ویتامین کمپلس B --
دو برابر مقدار پیشنهادی موثر می‌باشد ---
سدیم(%) 20/0 4/0-3/0 9/0
کلرید(%) 20/0 25/0-2/0 50/1

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده