مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» کمبود ویتامین E در طیور

کمبود ویتامین E در طیور
 ویتامین E موثرترین آنتی اکسیدان بیولوژیکی بوده و فقدان آن سبب به تخریب اکسیداتیو بافتهای حاوی لیپید می شود . آثار خسارت بار کمبود ویتامینE طی یک دوره 3-4 هفته ای و پس از تخلیه کامل ذخایر این ویتامین از بافتها، پیدایش می نماید . علامت ها فقدان از کاهش باروری تا تولید علائم و نماد های مخصوص بر پایه سن و محصول ، متفاوت می‌باشد . 
اثرها
منحصر به فرد نبود ویتامین E که تحت حالت تجاری حائز اهمیت اقتصادی هستند بشرح زیر می باشند: خیز
زیرجلدی اکسیداسیون لایه های لیپیدی غشاهای سلولی مفروش کننده دیواره مویرگها منجربه دگرگونی ساختار این سلولها شد و موجب افزایش نفوذپذیری و نفوذ مایع واکسودا به بافتهای ذیل جلدی می گردد که در اکثر وقت ها موارد این حالت بصورت تورمی نرم در پشت چینه دان مشاهده می گردد . جوجه های حاصل از مرغهایی که دچار فقدان ویتامین E هستند ، در سن دوهفتگی علامتها خیز ذیل جلدی ( Exudative Diathesis ) را نشان می دهند . در مورد ها پیشرفته کمبود ، خون ریزی پایین جلدی نیز ممکن است مشاهده شود .

آنسفالومالاسی ارتقاء محتوی لیپیدی هر اندامی موجب نیاز بخش اعظم به ویتامین E جهت ممانعت از اکسیداسیون می شود . مقادیر مضاعف لیپید در بافت مغزی موجب آلرژی فراوان این اندام نسبت به کمبود ویتامین E می گردد . آنسفالومالاسی( Encephalomalcia ) یا این که تولید جراحات استحاله ای در مغز در جوجه های جوان تا سن 6 هفتگی و در اثر خیز و خون‌ریزی در مخچه ، مشاهده می شود . بازه پیدایش علامت های درمانگاهی زیر تأثیر سطوح ویتامین E میباشد ، که به وسیله مرغ مادر به زرده منتقل شده و جهت استعمال جوجه در بازه زمانی تفریخ در دسترس می باشد .
میزان احتیاجات ویتامین E همینطور زیر تأثیر میزان اسیدلینولئیک غذا می باشد دیستروفی
عضلانی استحاله دیستروفیک سلولهای عضلانی در اثر نبود ویتامین E اکثر زمان ها در عضلات سینه و ران مشاهده می گردد .
ماکیان در همگی سنین نسبت به دیستروفی عضلانی ( Muscular Dystrophy ) مهم بوده و هنگامی که عضلات پا در گیر می شود بطور مشخصی علامت ها عدم تعادل را نشان داده و تمایلی به منش رفتن ندارند . در مورد ها شدید کمبود ویتامین E جراحات استحاله ای ممکن هست در سنگدان و ماهیچه‌ها قلبی هم مشاهده گردد .
میزان شدت جراحات همینطور پایین تأثیر کمبود اسیدهای آمینه گوگردی نیز می باشد .
ماشین جوجه کشی

باروری و قابلیت و امکان جوجه درآوری تخریب اکسیداتیو بافت بیضه و اسپرمها موجب عقیم شدن خروسها می گردد . در مورد ها پیشرفته نبود ویتامین E ، عقیم شدن خروسها ممکن هست بصورت همیشگی ادامه یابد .
قابلیت جوجه درآوری در اثر مرگ جنین ها آغاز در چهارمی روز انکوباسیون و مجدداً در 2-3 روز قبل از تفریخ ، کاهش می یابد .
مرگ جنینی در اثر فقدان تکامل دستگاه گردش خون فیس می دهد ساخت
تخم مرغ کاهش تولید تخم مرغ بطور اول در اثر تخریب اکسیداتیو فولیکولهای تخمدان ساخت گردیده و بعد طی 2-3 هفته هم‌زمان با تخلیه بی نقص بافتها از ویتامین E به مقدار وسیعی نمایان می شود . در مرغهای مامان در اثر نبود ، ذخیره ویتامین E در زرده به مخاطره افکنده گردیده و در سود تکامل جنین و همچنین سرزندگی جوجه های حاصل طی اولی هفته معاش تحت تأثیر قرار می گیرد .
سرزندگی
جوجه ها طی اولین روزهای پس از تفریخ و تا بازه زمانی تکامل کافی دستگاه گوارش ، جوجه ها توانا به به کارگیری از ویتامین E غذا نیستند و احتیاجات فیزیولوژیکی ویتامین E طی 4-5 روز اول زندگی می بایستی از طریق زرده تأمین شود . جوجه های حاصل از مرغهای مامان مبتلا نبود ویتامین E ، مقادیر ناکافی از این ویتامین اخذ نموده در سود نسبت به عوامل استرس زای فیزیولوژیکی و ایمونولوژیکی مضاعف کلیدی خواهند شد . جوجه های مبتلا پرورش بسیار ضعیفی داشته ، مبتلا ضعف عضلانی می‌باشند ، سرزندگی ضعیفی داشته و مبتلا تلفات بالایی طی او‌لین هفته معاش می شوند .
علاوه بر این جوجه ها در صورتی که با غذا حاوی مقادیر ناکافی تکمیل کننده ویتامین E تغذیه شوند ، نشانه ها کمبود ویتامین E را نشان خواهند داد پاسخ
ایمنی نقش ویتامین E در جواب ایمنی سلولی و همورال بخوبی شناخته گردیده می باشد . نبود ویتامین E منجر به جواب ایمنی کمتر از حد معمول می گردد . پایین حالت تجاری انتقال پادتن مادری و نیز پاسخ به واکسیناسیون هم ممکن می‌باشد کمتر از حد مطلوب باشد . در موردها شیوع بیماری با علامت ها بالینی ، پاسخ ایمنی کمتر از حد معمول بوده و پاسخ به مواد دارویی هم در کمترین میزان می باشد و ممکن هست بازه زمانی بازه زمانی بیماری طولانی شود .
همولیز
گلبولهای قرمز سطح ها ناکافی ویتامین E در بدن گلبولهای قرمز‌رنگ را نسبت به تخریب اکسیداتیو غشا سلولی مستعد می نماید . اکسیداسیون لایه های لیپیدی غشاء سلولی سبب ارتقا نفوذپذیری سلول و نهایتاً ایجاد همولیز ( Haemolysis )گلوبولهای قرمز رنگ می شود .

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده